שלבים – העשיה שלנו

תכנית הדגל של ארגון שלבים הינה תכנית 'שלבים בחינוך' הפועלת מזה כעשור.
מטרת התכנית:

תכנית שלבים שמה לה למטרה למנוע נשירה בקרב המגזר החרדי והדתי ע"י הקמת תכנית חינוכית רגשית בתוך כעשרות בתי הספר באמצעות אנשי מקצוע מובילים מהשורה הראשונה אשר מובילים את התכנית לאורך כל פעילותה.

מודל התכנית:

רכז מקצועי – התכנית מפעילה רכז מקצועי  בכל בתי הספר המשתתפים בתכנית כאשר לרוב הרכז הינו יועץ/ת חינוכי/ת במקצועו. הרכז נבחר לרכז את כלל הפעילות של התכנית בתוך בית הספר, הן בפן הטיפולי והרגשי והן בפן החינוכי. תפקידו המרכזי של הרכז המקצועי הוא לגבש את רשימת ילדי המיקוד הזקוקים לקידום מיוחד ואינטנסיבי בבית הספר, לדאוג להתקדמותם והתפתחותם של ילדי המיקוד ולעקוב אחר ביצוע התכנית בפועל.  כל תלמיד הנמצא בתכנית וברשימת ילדי המיקוד מקבל לפי הצורך הוראה מתקנת, חונך רגשי, תרפיסטים, ועוד. כל זה נעשה בהתאמה מדויקת לצרכיו של התלמיד ע"י ועדות היגוי וחשיבה של אנשי מקצוע המלווים את הפרויקט לכל אורך הדרך וע"י הרכז המקצועי בבית הספר.

טיפול רגשי בהבעה ויצירה – טיפול פרטני ע"י מטפלים בהבעה ויצירה לילד הזקוק לכך ע"פ החלטת הרכז המקצועי. הטיפול הינו בתחומים שונים: אמנות, פסיכודרמה, תנועה, בעלי חיים וכדו'. התרפיסט פועל יד ביד עם המערכת החינוכית בכדי לייצר מעטפת רגשית וחינוכית לילד.

חונכות רגשית – חונך רגשי מוצמד לילד הזקוק לכך כאשר החונך נמצא איתו מחוץ לשעות הלימודים ואף בקשר עימו במהלך היום ע"פ הצורך. החונך משמש לילד כ'אח גדול' כאשר הוא יוצר איתו מערכת של קשר ואימון הגורמים לילד להיפתח ולשתף ולספר ובכך מתאפשר לו להביע את עצמו ולהיות מכוון ע"י איש מבוגר. התכנית שמה דגש מיוחד שהחונכות תתבצע בעיקר סביב החלק הרגשי של הילד ולא רק סביב הלמידה ושתהיה באופן חוויתי ומעניין המותאם לצורכי הילד.

הוראה מתקנת – ילד שמאובחן כזקוק לקידום הוראה מתקנת מטופל ע"י מורות להוראה מתקנת מובילות בתחומן, כאשר המורות אינן מתייחסות רק לחלק הדידקטי של הקריאה אלא מדגישות את החלק הרגשי שבילד המונע ממנו להתקדם. כלל המורות מונחות ומודרכות ע"י אנשי מקצוע מובילים.

הנחיית הורים – הורי בית הספר בכלל והורי ילדי המיקוד בפרט מקבלים הנחייה קבוצתית ו/או פרטנית שתכוון אותם כיצד להתמודד עם הבעיות שנוצרות סביב חינוך הילדים. ההנחיה מתבצעת ע"י מנחי הורים מהשורה הראשונה ומועברת מס' פעמים בשנה.

הכשרת הצוות המקצועי/טיפולי והחינוכי – התכנית נותנת הכשרה מיוחדת לכלל אנשי הצוות בתוך בתי הספר במספר מעגלים, כאשר צוות ההוראה מודרך באמצעות סדנאות מיוחדות להעשרת הגישה החינוכית, והצוות הטיפולי מודרך באמצעות סדנאות של אנשי מקצוע מהשורה הראשונה. ההכשרה מדגישה את הרציונאל המיוחד של התכנית ונותנת כלים מעשיים להמשך הטיפול והקידום של הילדים.

ייחודיות התכנית:

התכנית שמה לעצמה למטרה לשים את הילד במרכז ולתת דגש מיוחד להתמקד דווקא בחלק הרגשי של התלמידים מתוך אמונה שטיפול נכון בנפש התלמידים הוא הגורם להצלחתם ולמניעת הנשירה.

תפקידו המיוחד של היועץ החינוכי בבית הספר הוא לחבר בין כלל גורמי החינוך והטיפול בבית הספר וליצור מעטפת רגשית סביב הילד בכל רובדי החינוך, החל משלב הלמידה בכיתה ע"י המורה שמודרך כיצד להתייחס באופן רגשי לילדים וכלה בחדרי הטיפול. חיבור הקצוות הללו מייצר שפה חדשה ויעילה בבית הספר ומשדרגת את כל מערך בית הספר על כלל הגורמים. כמו כן היועץ מודרך ע"י המנהלים המקצועיים של התכנית ומלווה באופן צמוד לאורך כל הדרך.

במהלך השנה נערכים 'שולחנות עגולים' בהם דנים סביב התקדמותם והצלחתם של ילדי המיקוד שבתכנית, כאשר אנשי המקצוע מוודאים את הצלחת התלמיד ומבצעים שינויים לפי הצורך.

ימי עיון רבי משתתפים מתקיימים לכלל המעגלים של אנשי הצוות, החל מהיועצים והמנהלים של בתי הספר, וכלה בחונכים והחונכות המלווים את הילדים. ימי העיון מתקיימים באווירה מקצועית ויוקרתית בהם מקבלים אנשי החינוך כלים מעשיים להמשך הטיפול בילדים.

התכנית פועלת בכלמעלה מ-40 בתי ספר בכלל רחבי הארץ, במרכז ובפריפריה, בנים ובנות. ומלווה ע"י רבנים ואנשי חינוך מובילים. כמו כן ישנם שיתופי פעולה רבים עם גופי ממשלה, עיריות, גופי חינוך, וקרנות פרטיים. שיתופי פעולה אלו הופכים את התכנית להיות אחת מהתכניות המובילות במגזר החרדי בכל מה שקשור לחינוך, הצלחה ומניעת נשירה.

פרויקטים נוספים >